Co wchodzi w skład księgowości?

księgowość

Księgowość wiąże się z gromadzeniem, przetwarzaniem oraz przechowywaniem danych liczbowych. Stanowi ona system ewidencji, który pomaga przedsiębiorstwom ująć środki gospodarcze, procesy oraz wyniki finansowe działalności. Polega ona również na udostępnianiu informacji o zdarzeniach, które w jakiś sposób wpłynęły na wielkość majątku albo na zdolność płatniczą danej osoby bądź firmy. Na księgowość składa się kilka elementów. Poza pełną księgowością są to między innymi: księga przychodów i rozchodów, karta podatkowa, ryczałt oraz rozliczanie pracowników. Czym charakteryzują się poszczególne elementy? O tym poniżej.

Księga przychodów i rozchodów

W podatkowej księdze przychodów i rozchodów księguje się różnego rodzaju przychody ze sprzedaży (i nie tylko), zakup towarów i materiałów oraz inne wydatki – takie, jak wynagrodzenia czy wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jest to forma uproszczonej księgowości, która dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i spółek jawnych, spółek cywilnych i spółek partnerskich. Nie każdy jednak ma możliwość prowadzenia takiej księgi przychodów i rozchodów. Do tych, których dotyczy prowadzenie KPiR, należą między innymi: osoby fizyczne, które jako formę opodatkowania przychodu wybrały podatek liniowy lub zasady ogólne, i które osiągają te przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz spółki, których przychody za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły dwóch milionów euro.

Od jakiegoś czasu podatnicy mogą również wybrać prowadzenie księgi przychodów i rozchodów w formie elektronicznej. O warunkach prowadzenia KPiR w systemie teleinformatycznym mówi § 28 rozporządzenia w sprawie KPiR.

Karta podatkowa

Uważana za jedną z najprostszych form opodatkowania działalności gospodarczej w polskim systemie podatkowym, karta podatkowa, póki co, jeszcze obowiązuje. Od nowego roku przedsiębiorcy, którzy chcieli wybrać tę formę opodatkowania własnej działalności, będą musieli poszukać dla siebie innego rozwiązania, ponieważ karta podatkowa zniknie z polskiego systemu podatkowego. Osoby, które wybrały tę formę wcześniej, nadal będą mogły rozliczać się zgodnie z jej zasadami.

W przypadku karty podatkowej podatnicy są wyłączeni z obowiązku prowadzenia ksiąg. Nie są zobligowani również do składania zeznań podatkowych oraz wypłacania zaliczek w ramach podatku dochodowego.

Ryczałt

Ryczałt to kolejny istotny dodatek do księgowości. Jest to z góry ustalona, należna kwota pieniężna, np. opłata pocztowa. Jest to jedna z czterech podstawowych form opodatkowania, zaraz obok podatku liniowego, karty podatkowej oraz zasad ogólnych.

Tak, jak to było w przypadku karty podatkowej, z ryczałtu nie mogą skorzystać wszyscy. Mówi o tym artykuł 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W dużym skrócie ryczałt, to dość specyficzna forma rozliczania z fiskusem. Podstawą jest tutaj dochód i nie jest pomniejszony o poniesione koszty uzyskania przychodów w danym okresie.

Mogą z niego skorzystać między innymi apteki, działalności polegające na handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych lub wartościami dewizowymi.

Rozliczanie pracowników

Księgowość to również sprawy związane z rozliczaniem pracowników. Do zadań księgowej należy między innymi sporządzanie listy płac oraz ewidencji płacowej, zarządzanie sprawami związanymi z obsługą kadrową, rozliczanie podatku dochodowego pracowników, a także sporządzanie wszelkiego rodzaju umów i świadectw pracy oraz innych dokumentów.

To tylko niektóre elementy, które wchodzą w skład księgowości. Do tego zawodu potrzeba przede wszystkim szerokiej wiedzy oraz umiejętności, dlatego nie każdy nadaje się do podejmowania tego typu działalności. Dobra księgowa, bądź księgowy to osoby wytrwałe, posiadające umiejętności logicznego i analitycznego myślenia, a także odporne na stres i presję czasu.

Zawód księgowej to niezwykle ważny zawód, który pomaga wielu osobom zarządzać zasobami własnej firmy, a w dzisiejszym, pochłoniętym przez pieniądze, świecie, niezbędny.