Co to jest i na czym polega psychologia reklamy?

psychologia reklamy

Reklama jest jedną z tych rzeczy, które widzimy niemal wszędzie. Mieszkając w mieście, mijamy ją na każdym kroku, jest na telebimach, witrynach sklepowych, czy przystankach autobusowych. Reklama steruje przekazami medialnymi w radiu, telewizji, Internecie, a nawet prasie. Ma niezwykłą moc, na której działanie wielu z nas daje się niestety nabrać. Jednak, aby reklama była skuteczna, potrzeba do jej stworzenia pewnych niezbędnych informacji.

Kluczowa przy tworzeniu skutecznego przekazu reklamowego jest znajomość psychologii reklamy. Czym tak właściwie jest owa psychologia i jak pomaga różnym firmom skradać serca odbiorców? O tym dowiecie się już niebawem.

Czym jest psychologia reklamy?

Psychologia reklamy nie jest wąskim pojęciem, o którym można by jedynie napomknąć. To szerokie pojęcie łączy się przede wszystkim z marketingiem. Psychologia pomaga tak kreować przekazy reklamowe, aby te przyciągały, wzbudzały zainteresowanie, zatrzymywały uwagę odbiorców na dłużej, a w rezultacie zachęcały do podjęcia działania – np. kupna jakiegoś konkretnego produktu lub skorzystania z jakiejś konkretnej usługi.

Specjaliści od reklamy muszą doskonale znać i obracać się wśród najróżniejszych gustów i zachowań swoich odbiorców. Przecież nie wszyscy interesujemy się tym samym. Każdy człowiek jest wyjątkowy na swój sposób, dlatego w kreowaniu reklam ważna jest również znajomość wielu taktyk manipulacyjnych. O co tak właściwie chodzi?

Reklama vs manipulacja

Chodzi tutaj o to, że reklamodawca tworzy taki przekaz, w którym nie tyle zachęca do kupna jakiegoś produktu lub skorzystania z jakiejś usługi, ale kreuje taki obraz, w którym spełnia jakąś potrzebę odbiorców – kojarzy pozytywne aspekty wynikające z posiadania reklamowanych przez siebie produktów lub usług.

Dzięki psychologii reklamy reklamodawca może przewidywać reakcje na dany przekaz z korzyścią dla samego siebie, niekoniecznie z korzyścią dla konsumentów. Do promocji produktów mogą być zatrudniane również znane osoby, czy nawet influencerzy. Takie reklamy są z założenia lepiej odbierane, ponieważ reklamodawcy wiedzą, że odbiorcy chętnie się wzorują na znanych osobistościach – chcą na przykład mieć te same rzeczy co ich ulubiony YouTuber, czy aktor.

Z psychologii reklamy korzystają najczęściej różnego rodzaju akwizytorzy, którzy w naszym kraju zdążyli już zebrać negatywną sławę przez swoje niemoralne i nachalne praktyki sprzedażowe względem starszych osób. Psychologię widać dosłownie wszędzie. Za psychologią stoją kolory, rozmiary, mowa, wygląd, czy nawet sposób poruszania się i mowa niewerbalna. Nie bez przyczyny w reklamach dostrzegamy głównie wysportowanych mężczyzn, czy piękne i powabne kobiety. To wszystko ma na celu jedno – marketing i zachęcenie do skorzystania z prezentowanej oferty.

Główne strategie

Twórcy przekazów reklamowych, którzy stosują techniki oparte na psychologii reklamy, przekonują nas – konsumentów – do zakupu, wykorzystując kilka ciekawych strategii, są nimi strategia mechanistyczna, przekonująca, projekcyjna oraz sugestywna.

Strategia mechanistyczna

Polega na wielokrotnym powtarzaniu danego komunikatu reklamowego. Jej skuteczność oparta jest na psychoanalizie, ponieważ wielokrotnie powtarzane hasło zapada w pamięć i koniec końców, prowadzi do dokonania zakupu. Hasła reklamowe muszą być zatem chwytliwe, aby dobrze sprzedawały produkty.

Mechanizm strategii polega więc na tym, aby zakodować w umyśle potencjalnego nabywcy nazwę marki. Kiedy później przyjdzie czas, w którym będzie on musiał podjąć jakąś konkretną decyzję o zakupie, wybierze ten produkt, tej marki, która przyszła mu na myśl jako pierwsza.

Strategia przekonująca

Ta strategia polega na tym, że reklamodawca przedstawia swoje produkty, jako te lepsze niż produkty konkurencji. W tej strategii ważna jest przede wszystkim intuicja i dobre wyczucie smaku, a co za tym idzie również odrobina dozy kreatywności. Produkty są porównywane do innych i przedstawiane w znacznie lepszym świetle.

Chodzi tutaj o to, aby przedstawić produkt A jako ten lepszy, niż produkt B. Wtedy klient, który zdecyduje się na zakup tego konkretnego produktu, nie będzie miał wrażenia, że ulega manipulacji tylko, że jego wybór jest decyzją całkowicie autonomiczną i niezależną. W rzeczywistości jednak ulegnie wpływom psychologii reklamy.

Strategia projekcyjna

Ta strategia odnosi się nie tylko do samego przewidywania zachowań. W strategii projekcyjnej chodzi o takie przedstawienie produktu, aby ten spełniał oczekiwania oraz pasował do stylu bycia i światopoglądu odbiorcy. Można tutaj naprawdę wiele zdziałać, niemniej jednak ta strategia wymaga pewnych umiejętności. Oprócz wiedzy na temat psychologii reklamy wykorzystuje się w niej również tę o psychologii społecznej oraz antropologii.

Strategia sugestywna

Ta strategia natomiast mówi o tym, jakie konkretne potrzeby może klient zaspokoić, kupując reklamowany przedmiot. Często określa się ją, jako rozszerzenie poprzedniej – strategii projekcyjnej – z tym że w jej przypadku odbiorca dostaje znacznie więcej informacji. Nie porównuje się tutaj produktów z innymi, a jedynie łączy się cechy produktów z daną potrzebą, które są w stanie zaspokoić.

Jak skutecznie reklamować?

Psychologia reklamy ma ogromną moc, ale często zakup może być uzależniony od najdrobniejszych decyzji. Z tego właśnie względu reklamodawcy muszą brać pod uwagę wiele elementów. Aby wkraść się w serca odbiorców, muszą zatem uwzględniać takie elementy, jak:

  • Kanał – w obecnych czasach większość z nas woli kupować różne rzeczy przez Internet, który to jest głównym źródłem informacji, niemniej jednak reklamodawcy muszą określić, czy reklama ma być pokazywana właśnie w Internecie, czy w radiu, czy w telewizji i tak dalej.
  • Cena – cena jest co prawda podstawowym i kluczowym elementem, jaki biorą pod uwagę kupujący, jednak ważne są również inne elementy, jak np. obecność balkonu, czy też ogródka.
  • Cykliczność – tutaj chodzi o powtarzalność reklam i to ile razy powinna być publikowana. Częste wyświetlanie danej reklamy może w dużym stopniu pomóc w kreowaniu świadomości marki w oczach konsumentów. To znaczy, że im częściej ją widzą, tym większe szanse na to, że marka zapadnie im w pamięć.
  • Język i treść – dobre teksty reklamowe przyciągają, zaciekawiają i docierają do znacznie większej grupy osób. Psycholodzy reklamy tworząc teksty zrozumiałe, ciekawe i perswazyjne zarazem, budują pozytywne skojarzenia i wywołują pożądane reakcje, tak jak to jest np. w przypadku Coca-Coli.
  • CTA – w telewizji i w radiu może to wyglądać nieco inaczej, jednak w Internecie ważne jest, aby to zainteresowanie reklamą przekładać w czyny. Warto więc dodawać, czy to do reklam, czy na stronę przyciski CTA, np. „kup teraz” albo „sprawdź ofertę”.


Co więcej?

Kończąc moje wywody na temat psychologii reklamy, mogę śmiało powiedzieć, że dzięki niej reklamodawcy są w stanie prowadzić swoje działania marketingowe zdecydowanie efektywniej. Psychologia jest dziedziną, która skupia się przede wszystkim na człowieku, jego zachowaniach i odczuciach. Chodzi tutaj o poszerzoną wiedzę na temat gustów, zachowań oraz zainteresowań konsumenckich, a także wiedzy o tym – w przypadku psychologii reklamy – jak działa przekaz reklamowy.

Skuteczność wielu przekazów reklamowych jest oparta na psychologii reklamy właśnie, nic dziwnego więc, że wiele osób ulega jej działaniu. Teraz pytanie do was, a mianowicie, co sądzicie o przekazach reklamowych i o tym, jak są tworzone? Daliście się złapać na jakiś „magiczny” preparat z reklamy, która pojawiła się w przerwie pomiędzy odcinkami waszego ulubionego serialu? A może jesteście z tych osób, na które takie przekazy zupełnie nie działają? Podzielcie się z nami waszą opinią w komentarzach.